CURAHAN HATI IBU


Click here for Myspace Layouts

Jumaat, 11 Jun 2010

Solat Dhuha

Pada tarikh 5 Jun bersamaan hari Sabtu, aku telah ditugaskan sebagai urusetia untuk menerima manuskrip Bahasa Arab Tahun 5 dari penulis luar untuk kegunaan sekolah bagi tahun 2012. Hari itu merupakan hari akhir penulis menyerahkan contoh manuskrip mereka kepada Bahagian Buku Teks, Dewan Bahasa dan Pustaka. Kebetulan pula kedua-dua anakku tidak bersekolah pada hari itu.
Pada pagi itu, aku pun bangun seperti biasa. Selepas sembahyang subuh, aku pun menggerakkan anak-anakku. Mereka bertanya kepadaku kenapa aku bekerja padai hari tersebut. Aku pun menerangkan kepada mereka, ini adalah tugas yang perlu aku lakukan. Kedua-duanya mula merengek dan memujukku supaya membawa mereka bersama. Memikirkan pada hari tersebut, mungkin aku pun tidak sesibuk mana, aku pun akhirnya membawa mereka ke pejabat.
Bergegas kedua-duanya bangun dan terus mandi. Gembiranya hati mereka mengikutku ke pejabat. Semasa mereka sedang mandi, aku pun sibuk mengemas tempat tidur mereka. Selepas mandi anakku yang sulung pun sembahyang subuh. Sementara menanti aku berkemas dan membersihkan apa yang sepatutnya jam sudah menunjukkan pukul 7.30 pagi. Tiba-tiba anakku Mohd Idzham pun berkata kepadaku "Ibu, saya sembahyang dhuha dulu ya". Alahai...sayu pula hatiku mendengar ia hendak sembahyang dhuha. Sedangkan aku pun sehingga kini belum pernah sembahyang sunat dhuha. Aku pun mengangguk kepala kepadanya tanda setuju.
Pada hari itu, segala keperluan untuk makan minum telah pun disediakan kerana petugas dan penyemak manuskrip semuanya hadir. Tepat jam 8.00 pagi aku pun bertolak ke Dewan Bahasa dan Pustaka, dan sampai lebih kurang jam 8.30 pagi kerana jalan lengang sahaja.

Tiada ulasan: