CURAHAN HATI IBU


Click here for Myspace Layouts

Khamis, 17 Mei 2012

SURAT CINTA!

Seperti biasa jam 6.30 petang aku sudah berada di depan sekolah agama anakku, di Taman Impian, Balakong, Selangor untuk mengambil anak-anakku pulang ke rumah.  Apabila semuanya sudah  masuk ke dalam kereta, aku pun terus membawa keretaku ke kedai runcit untuk membeli ikan dsbnya untuk aku buat makan malam nanti.

Semasa dalam perjalanan ke kedai runcit, tiba-tiba Idzham pun berkata kepadaku yang ia tidak suka lagi kepada kawan perempuannya yang bernama Y yang ia minati selama ini.  Dalam hatiku terdetik agaknya budak perempuan itu telah menyakitkan hatinya.  Tetapi lain pula yang terjadi.

Idzham:  Tadi saya terima surat dari seorang budak perempuan bernama Z Surat itu menyatakan ia suka kepada saya.

Dalam hatiku berkata, ada juga peminat anakku ini.

Ibu:  Habis, mana dia surat tu?

Idzham:  Saya dah balas balik dan saya tulis di kertas yang sama Saya tidak kisah pun.

Ibu:  Dia bagi masa bila?  Macam mana muka dia? Ibu kenal tak budak tu?

Bertubi-tubi soalanku kepada Idzham seolah-olah bukan calon menantu pulak tajuk cerita ini.

Idzham:  Z beri surat itu melalui Y.  Sebab itulah saya  tidak suka dia lagi.

Dalam hatiku berkata lagi Amboi, sudah dapat yang lain, yang lama ditinggalkan pulak...

Ibu:  Idzham beritahu dekat Z itu, Ibu tidak suka Idzham nak cintan-cintun,  ibu suruh idzham belajar dahulu.  Nanti disebabkan cintan-cintunlah pelajaran Idzham akan gagal.

Aku terus menasihatinya dan memberitahu orang yang cintan-cintun awal ini selalunya orang yang tidak berjaya dalam pelajaran. 

Ibu:  Jika Idzham hendak berjaya, lupakanlah cintan-cintun tu.  Idzham beritahu budak Y itu, Ibu tak suka Idzham cintan-cintun, faham tak?

Idzham cuma mengangguk saja.  Aku berharap budak Y itu tidak lagi mengganggu anakku...

Tiada ulasan: