CURAHAN HATI IBU


Click here for Myspace Layouts

Monday, April 17, 2017

Kembali semula ke Asrama

Pada 9 April 2017 hari outing anakku.   Sehari sebelum itu, dia menelefonku mengatakan ia demam semula.   Hatiku kembali tidak tenang.  Selepas mengemas rumah dan sebagainya, aku bersama-sama anakku Irfan bertolak ke Port Dickson.   Sampai di sana Idzham aku lihat Idzham keluar dari Dewan Makan.   Lantar ia masuk ke dalam keretaku.   Aku pegang kepadanya dan memang panas sungguh menandakan badannya tidak sihat.  Lantas aku menyuruh ia makan ubat panadol sementara aku akan membawanya ke klinik berhampiran.
Tiba-tiba segala makanan dan ubat yang dimakannya dimuntah kembali.  Katanya ia pening kepada.   Bila aku tanya, dia mengatakan tiada selera makan.  Sudah pasti angin sudah naik ke kepala.  Aduhhh kasihannya anakku.....
Setelah mendapat keizinan warden asrama, aku mencari klinik yang berdekatan di Port Dickson, tetapi malangnya kebanyakan semuanya tutup kerana hari Ahad.   Terus aku membawa anakku ke Hospital Kerajaan di Port Dickson.  Darah anakku diambil dan akhirnya dapatlah anakku cuti sakit selama 2 hari bermula tarikh 10/4/2017 - 11/4/2017.  Jam menunjukkan pukul 5.30 petang dan aku terus membawa anakku pulang ke rumah.
Selepas dua hari cuti sakit, aku membawa anakku ke Klinik Kita di Cheras Perdana.  Doktor memberinya ubat antibiotik dan lain-lain dan memberi gas menurut doktor anakku semput disebabkan penyakit batuk yang tak baik-baik.  Doktor menyarankan aku membeli Pharmaton untuk memberikan kepada anakku agar ada makanan tambahan.   Dalam tempoh semingu anakku di bawah penjagaanku, ia tampak sihat dan ceria.  
Pada 16/4/2016 aku menghantar anakku kembali ke asarama.  Mukanya nampak tidak gembira tapi aku kuatkan semangatnya agar dia tabah dan kuat dalam menghadapi saat perpisahan kami buat seminggu ini.   Aku mengajak anakku ke pantai Port Dickson sementara menunggu jam 6.00 petang.  Bila aku memintanya menyiapkan diri untuk ke asrama, tampak mukanya kembali tidak ceria....Tabahkan hatimu Idzham, jangan dipersiakan pengorbanan ibu dan perpisahan ini.  Buktikan Idzham boleh berjaya demi masa depanmu jua....




Post a Comment